Online Boekhouding App ZZP? | tips, prijzen, reviews en functies
Boekhouding app overzicht voor zzp

Boekhouding en apps : hoe het nog gemakkelijker wordt?

Een boekhouding app is voor veel zzp’ers een goede keuze voor zelf boekhouden, maar het is wel aan te bevelen daarbij gebruik te maken van een ondersteunend softwarepakket. Zo’n boekhoudprogramma bespaart werk, minimaliseert fouten en zorgt voor een optimaal beeld van de financiële huishouding. Iets dat niet mag ontbreken bij een gezonde onderneming.

Boekhouding app voor zzp'ers

Boekhouding met een app?

Maar hoe kies je nu het juiste boekhoudprogramma? Er zijn natuurlijk tal van zaken waar je op moet letten, maar in dit artikel zoomen we in op één van de belangrijkere onderdelen van een boekhoudprogramma: de apps. Is een app dan echt nodig bij het boekhouden? Het is niet noodzakelijk, maar wel heel handig. Een boekhoudprogramma met een goede ondersteunende app kan je leven als zzp’er weer net wat gemakkelijker maken. Je bespaart tijd en kan dus nog meer doen van waar je goed in bent.

Een paar voorbeelden zijn:

Disclaimer affiliate opbrengsten:  Ik ontvang een kleine vergoeding voor het plaatsen van deze vergelijker. Hierdoor kan ik gratis content blijven weggeven.

Een andere optie is naar de boekhoudsoftware/app vergelijkingssite te gaan waar je kan filteren welke functies, dus bijvoorbeeld een app,  belangrijk voor je is.

Ontdek meer software apps

Laten we inzoomen op hoe apps het boekhouden nog gemakkelijker maken. Ik leg je uit welke rol een app kan spelen in de boekhouding, waarom een goede app het verschil kan maken en waar je precies op moet letten.

Boekhouden en apps: een gelukkig huwelijk

Natuurlijk bestond de boekhouding al lang voor we apps hadden, maar ondanks het leeftijdsverschil is het huwelijk tussen boekhouden en apps een gelukkige. Apps hebben het boekhoud landschap, nadat software dat gedaan heeft, zelfs best wel op z’n kop gezet. In positieve zin vooral, want de boekhouding is er weer wat gemakkelijker door geworden.

Apps zijn op een aantal verschillende manieren belangrijk voor de boekhouding:

1. Voor het scannen of fotograferen van bonnen en facturen
  2. Voor een actueel inzicht in de cijfers, altijd bij de hand
  3. Voor het ontvangen van reminders, bijvoorbeeld wanneer het tijd is voor de btw-aangifte

Apps voor scannen en fotograferen van bonnen en facturen

Je trekt een la open, en daar liggen nog allerlei opgefrommelde bonnetjes van tankstations, etentjes en kleine zakelijke aankopen. Herkenbaar? Hopelijk niet, maar het komt toch vaak voor. Want vind als ondernemer maar eens de tijd om al die bonnen in te boeken en in de juiste mappen te bewaren. Een boekhoudprogramma dat met een app ondersteund wordt biedt daar een oplossing voor.

Door de bon als het ware te scannen, kun je de bon direct digitaal inboeken. Dat ‘scannen’ is eigenlijk gewoon het fotograferen van de bon met je smartphone. Er zijn zelfs geavanceerde apps die uit de bon af kunnen lezen wat voor uitgave het is, zodat je dit niet zelf hoeft in te boeken. Het is laagdrempelig, snel en door deze functionaliteit kan een app je een hoop tijd besparen en zorgen dat jij je boekhouding op orde houdt.

En kei hierin is het online boekhoudprogramma e-Boekhouden.nl met hun app. Heerlijk relax met een zalig koffie direct je bonnetjes bijwerken.

Boekhouding app met voorbeeld e-boekhouden

Ga e-Boekhouden.nl hier gratis testen.

Apps voor inzicht in de cijfers

Het is niet altijd nodig, maar wel handig. Sommige boekhoud apps ondersteunen een gemakkelijk en snel inzicht in de belangrijkste cijfers van je bedrijf. De geboekte omzet, de liquiditeit en de gemaakte kosten bijvoorbeeld. Als je veel onderweg bent, of een keer op vakantie, kun je met een druk op de knop een impressie krijgen van hoe het gaat. En dat zonder de laptop te moeten openen en door het hele boekhoudpakket heen te moeten klikken. Tijdbesparend, vooral voor de ondernemer die veel onderweg is en het zorgt dat je voortdurend zicht hebt op je financiën. Dat maakt tijdig ingrijpen mogelijk en geeft bovendien een gerust gevoel van controle.

Een prachtig voorbeeld van een app met financiële cijfers is van het eenvoudige boekhoudprogramma Rompslomp.

Rompslomp speciaal voor zzp

Je kan de app van Rompslomp hier gaan testen.

Apps voor het ontvangen van boekhoud-pushnotificaties

Tijd voor de btw-aangifte! Je had het zo in je systeem zitten en nu ben je toch een paar dagen te laat. In het ergste geval levert je dat een boete van de Belastingdienst op, maar je hebt bovendien het gevoel dat zaken uit je handen glippen. Een app die pushnotificaties kan sturen op belangrijke momenten kan die stok achter de deur zijn. Wanneer het tijd is voor de btw-aangifte kan er bijvoorbeeld een pushnotificatie in de app gestuurd worden, waarmee je direct weet wat je te doen staat. Een pushnotificatie is een soort bericht die bovenin het scherm van je mobiele telefoon blijft staan totdat je het opent of ‘wegveegt’. Dat maakt de kans klein dat je het over het hoofd ziet.

Een goede boekhoud app: waarop letten?

Een boekhoud app kan dus zorgen voor een hoop gemak in de boekhouding. Maar de ene app is de andere niet. Hoe weet je nu of je met een goede app te maken hebt? Allereerst is het belangrijk om te bepalen wat je van zo’n app verwacht. Voor de meeste ondernemers zal de foto-functionaliteit voor het inscannen van bonnen de belangrijkste zijn. Dit is fors tijdbesparend en echt een toegevoegde waarde voor het boekhoudpakket. Als dat ook voor jou van toepassing is, zul je dus moeten zorgen dat deze functionaliteit er in ieder geval in zit.

Is een actueel inzicht in de cijfers voor jou ook een must? Dan zal de spoeling wat dunner worden. Niet elke app van boekhoudprogramma’s biedt deze functionaliteit namelijk aan. Vooral omdat juist het boekhoudprogramma op de computer deze functionaliteit al aanbiedt. Houdt er dus rekening mee dat met deze wens de keuzevrijheid wat minder zal worden.

Pushnotificaties zijn voor de meeste ondernemers een stok achter de deur en waarschijnlijk wat meer een nice to have. Laat je keuze er niet van afhangen, maar maak je afweging vooral op basis van het totaal. Zijn twee apps zeer vergelijkbaar, maar stuurt de ene herinneringen en de ander niet? Dan kan het net dat zetje zijn om voor degene mét herinneringen via pushnotificaties te gaan.

Veel boekhoudprogramma’s bieden gratis proefperiodes aan. Vergelijk de verschillende boekhoudprogramma’s vooraf en check goed of ze wel of niet gebruik maken van een app. Onthoud dat zeker niet elk boekhoudprogramma standaard met een app komt.

Gebruik vervolgens de proefperiode om te bepalen of het programma- en ook de app aan je wensen voldoet voordat je uiteindelijk het abonnement afsluit. Zo weet je zeker dat jij voor het boekhoudprogramma met app kiest dat het best bij jou past.